Potrzebuję strony internetowej. Krok pierwszy - Brief.

Brief strony internetowej jest dokumentem, gdzie każdy potencjalny wykonawca w łatwy sposób może zapoznać się z wszystkimi istotnymi informacjami potrzebnymi do zaprojektowania lub modernizacji strony, sklepu czy innego tego typu produktu.

Dobrze przygotowany dokument jest również świetnym punktem wyjścia, który od tego momentu poprowadzi cały dalszy proces twórczy.

Potrzebuje strony internetowej. Krok pierwszy – Brief.

W skrócie i po kolei co powinien zawierać brief strony internetowej?

  • Ogólne informacje o projekcie: strona, sklep, portfolio czy może landing page?
  • Podstawowe dane, czym się zajmujesz, jaki masz cel.
  • Treści, jakimi dysponujesz, teksty, zdjęcia, logo.
  • Funkcjonalność, jaką ma prezentować twoja witryna.
  • Inspiracje, na czym ci najbardziej zależy?
  • Termin oraz budżet, jaki możemy przeznaczyć na realizacje.
  • Zagadnienia techniczne jak domena, hosting.
Potrzebuje strony internetowej. Krok pierwszy – Brief.

Teraz szczegóły, przyjrzyjmy się bliżej temu prostemu w założeniu, a jakże ułatwiającemu życie dokumentowi, jakim jest Brief.

  1. Ogólne informacje — na na początek zadajmy sobie kilka podstawowych pytań
    Do czego właściwie potrzebujesz strony internetowej? Jakie cele ma ona spełniać? Czy chcesz po prostu zaprezentować ofertę swojej firmy, zwiększyć ruch, zyskać nowych klientów, a może rozpocząć sprzedaż własnych produktów, usług? Następnie jakiego rodzaju ma to być strona, a może ma to być sklep albo landing page? Jak szeroki rynek planujesz objąć swoimi działaniami? – lokalnie, krajowo a może globalnie? Ważne, aby zaraz na początku zdefiniować swoje podstawowe cele i założenia, jakie chcemy osiągnąć.
  2. Podstawowe dane firmowe
    Prosty, aczkolwiek niezbędny krok na samym początku podjęcia współpracy. Musisz podać nazwę swojej firmy, marki, krótką się przedstawić, opisać czym się zajmujesz, kto jest Twoją grupą odbiorczą i w czym się wyróżniasz na tle konkurencji.
  3. Czym aktualnie dysponujesz
    Musimy od czegoś wyjść aby zacząć nad czymś pracować i tak, chodzi tu o materiały. Dlatego wyślij wszystko, co może pomóc w procesie tworzenia strony, masz logo - świetnie, nie masz - powiedz o tym. Takie informacje są istotne i znacznie ułatwiają pracę. Podsumowując teksty, zdjęcia, grafiki mile widziane.
  4. Czas na głębszą charakterystykę — funkcjonalności
    Opisz czego oczekujesz, o ile zadanie jakie niosą standardowe zakładki jest każdemu znane, możesz potrzebować czegoś więcej, rozbudowany formularz zgłoszeniowy, spersonalizowana wyszukiwarka, newsletter, kalkulator kosztów? Im więcej szczegółów, tym lepiej, masz wątpliwości zadaj dodatkowe pytania, opisz co chodzi ci po głowie własnymi słowami, im więcej tym lepszy efekt. Jako wykonawcy jesteśmy po to, aby ci pomóc, zatem pytaj.
  5. Inspiracje
    Teraz prosty i przyjemny krok. Pokaż nam co Ci się podoba, prześlij kilka linków do stron które Cie urzekły, do funkcjonalności jakie też chciałbyś mieć u siebie.
  6. Termin realizacji i budżet
    Dzięki briefowi łatwo uniknąć nieporozumień w tej kwestii i zaoszczędzić sporo czasu obu stron. Sprawa z terminem jest oczywista, strony potrzebne "na wczoraj" nie będą tak doszlifowane jak te nad którymi spędzamy kilka tygodni czy miesiąc czasu. Ważne, aby podchodzić do tematu z rozsądkiem, rozbudowany serwis z masą zakładek nie jest do zrobienia od zaraz, może znajdziesz w internecie takich speców, ale czy będziesz zadowolony z efektu końcowego, szczerze w to wątpię. Tak samo z budżetem, jeśli dysponujesz bardzo małymi środkami, a chcesz postawić rozbudowaną witrynę z masą integracji, systemem rezerwacji bądź innymi rozbudowanymi funkcjonalnościami, nie możesz oczekiwać, że usługa zostanie wykonana w tej samej cenie co prosta wizytówka pana Zbyszka gdzie jest kilka stron z informacją tekstową i parę obrazków. Może zwyczajnie warto zacząć od czegoś prostszego i z czasem rozwijać swój projekt?
  7. Sprawy czysto techniczne
    Prosta sprawa, posiadasz już domenę z własną nazwą, hosting, interesuje Cię certyfikat SSL, a może chcesz abyśmy zrobili to wszystko za Ciebie lub pomogli zmienić usługodawcę, powiadom nas o tym.

Podsumujmy ten cały Brief.

Warto zainwestować trochę czasu i zastanowić się solidnie nad swoim briefem, nie tylko uzyskasz wyraźniejszy obraz tego, co chcesz uzyskać i tego, jaki ma być twój cel końcowy, ale w rezultacie poświęcając te kilka minut zaoszczędzisz sporo czasu, jaki mógłby wyniknąć na późniejszym etapie prac, unikając tym samym niepotrzebnych nieporozumień. Uzyskasz od swojego wykonawcy potrzebne informacje, jasne koszty i przejrzysty harmonogram prac.

Close Menu